Ο κύκλος της ζωής της πεταλούδας

     

Διδακτικοί  Στόχοι:
-Να μάθουν τον κύκλο ζωής της πεταλούδας
-Να συνειδητοποιήσουν ότι η πεταλούδα αποτελεί μέρος της τροφικής αλυσίδας.
-Να εξασκήσουν τη μνήμη τους 

Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες 

Διδακτικό υλικό: βιβλίο γνώσεων για πεταλούδα, φωτογραφίες: κάμπιας, μικρότερων εντόμων, πουλιού, αράχνης, λουλουδιού, πεταλούδας, φυτού 

Παιδαγωγική διαχείριση:  Η τάξη ως ομάδα, δύο ομάδες

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

  Τα παιδιά καλούνται να ανασύρουν από τη μνήμη τους τον κύκλο ζωής της πεταλούδας όπως την παρακολούθησαν στην βιντεοταινία της προηγούμενης δραστηριότητας. Ύστερα, η νηπιαγωγός τους διαβάζει περισσότερες πληροφορίες για αυτό το θέμα από το βιβλίο γνώσεων ‘Η πεταλούδα, κεφ. ‘Κύκλος ζωής’, εκδόσεις Σαβάλλας’, σελ. 30, κεφ. ‘Κάμπιες’, σελ. 12, κεφ. ‘Χρυσαλλίδα’, σελ. 14’. Έπειτα, τους δείχνει ένα φύλλο εργασίας όπου υπάρχουν εικόνες με τις αντίστοιχες φάσεις του κύκλου της ζωής της πεταλούδας και τα ωθεί να τις περιγράψουν ακολουθώντας τα αντίστοιχα βελάκια. Ύστερα, κάνουν μια χειροτεχνία, από το τεστ Άλκηστις 4. Αργότερα, τους δείχνει μια εικόνα από το βιβλίο ‘Η Πεταλούδα’ (σελ. 23) με ένα πουλί που τρώει κάμπιες, ζητά από τα παιδιά να την περιγράψουν και ακολουθεί συζήτηση για την τροφική αλυσίδα.. Έπειτα, τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, όπου σε κάθε μια δίνει διαφορετικές φωτογραφίες και ζητά να τις βάλουν με τη σειρά ανάλογα με το ποιο τρώει ποιο. Συγκεκριμένα, στην μία ομάδα δίνει τις φωτογραφίες: μιας κάμπιας, μικρότερων εντόμων, ενός πουλιού, ενός φυτού (δηλαδή: πουλί → κάμπια → μικρότερα έντομα → φυτά) και στην άλλη μιας πεταλούδας, ενός λουλουδιού και μιας αράχνης (δηλαδή αράχνη→ πεταλούδα → νέκταρ από λουλούδια). Τέλος, η νηπιαγωγός μπορεί να επιλέξει εναλλακτικές διαθεματικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την πεταλούδα.

 

Φύλλο εργασίας για πεταλούδα:

Χειροτεχνία:

Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες για την πεταλούδα:

  1. Διδακτικός Στόχος: Να εξασκηθούν οι μαθητές στην αναγνώριση των αριθμών από το 1 μέχρι το 7, καρτέλες με αριθμούς από το 1 μέχρι το 7

Χρόνος: 30  λεπτά

Διδακτικό υλικό: Έπτά πεταλούδες από ροζ γλασέ κολλημένες σε χαρτονάκια,  ασημένιο χαρτί

Παιδαγωγική διαχείριση: Η τάξη ως ομάδα

 Περιγραφή της δραστηριότητας
         Έχουμε επτά πεταλούδες από ροζ γλασέ κολλημένες σε χαρτονάκια. Τα παιδιά κόβουν βούλες από ασημένιο χαρτί και τις κολλούν στα φτερά κάθε πεταλούδας. Στην πρώτη πεταλούδα κολλούν μια βούλα, στη δεύτερη δυο βούλες, κ.τ.λ. μέχρι τον αριθμό επτά. Μοιράζουμε τις πεταλούδες στα παιδιά. Έχουμε επίσης αριθμούς από το ένα μέχρι το επτά. Δείχνουμε στα παιδιά έναν αριθμό, π.χ. το τρία. Όποιο παιδάκι έχει την πεταλούδα με τις τρεις βούλες μας τις φέρνει.

Παραλλαγή: Σε όμοια χαρτόνια κολλάμε ομάδες από πεταλούδες με διαφορετικό αριθμό στην κάθε ομάδα. Δείχνουμε στα παιδιά έναν αριθμό και ζητάμε να μας δώσουν το χαρτόνι που έχει τόσες πεταλούδες, όσες και αυτός. Επίσης μπορούμε να δείξουμε στα παιδιά έναν αριθμό και ένα χαρτόνι με λιγότερες πεταλούδες. Τα παιδιά θα βρουν πόσες πεταλούδες ακόμα χρειάζονται, για να γίνουν όσες και ο αριθμός.

 Δραστηριότητα 2:
Διδακτικός Στόχος: Να αναπτύξουν οι μαθητές τις αισθήσεις τους και ειδικότερα την αίσθηση της αφής.
Χρόνος: 30  λεπτά
Διδακτικό υλικό: καρτέλες που τις φτιάχνουμε με τα παιδιά
Παιδαγωγική διαχείριση: Κάθε παιδί μόνο του
 Περιγραφή της δραστηριότητας
         Κολλάμε μια πεταλούδα σε τέσσερα ισομεγέθη χαρτόνια φτιαγμένη από διαφορετικό υλικό η κάθε μια (γλασέ, βελουτέ, γκοφρέ και ύφασμα). Σε άλλα τέσσερα χαρτόνια κολλάμε πάλι την ίδια πεταλούδα, φτιαγμένη από τα αντίστοιχα υλικά. Τα παιδιά με κλειστά μάτια θα βάλουν κατά ζεύγη τις πεταλούδες.

         Παραλλαγή: Με τα παραπάνω υλικά μπορούμε να κάνουμε χωριστά το σώμα και τα φτερά της πεταλούδας. Τα παιδιά με κλειστά μάτια θα βάλουν σε κάθε πεταλούδα τα φτερά της, σύμφωνα με το υλικό που είναι φτιαγμένα.

 Δραστηριότητα 3:

  1. Διδακτικός Στόχος: Να εξασκηθούν οι μαθητές στην αναγνώριση των μεγεθών και ειδικότερα να κατανοούν τις έννοιες μεγάλη – μέτρια – μικρή)

Χρόνος: 30  λεπτά

Διδακτικό υλικό: κανσόν χαρτόνι

Παιδαγωγική διαχείριση:  Η τάξη ως ομάδα 

Περιγραφή της δραστηριότητας
  Χρησιμοποιούμε μεγάλες, μικρές και μέτριες πεταλούδες που τις κολλάμε ανά τρεις σε καρτέλες με διαφορετική σειρά (μικρή – μεγάλη – μέτρια, μέτρια – μεγάλη – μικρή κ.τ.λ.). Οι καρτέλες είναι ανά δύο όμοιες μεταξύ τους. Αφού τις ανακατέψουμε, ζητάμε από τα παιδιά να τις βάλουν κατά ζεύγη.

Δραστηριότητα 4:
Διδακτικός Στόχος: Να εξασκηθούν τα παιδιά στις χωροχρονικές έννοιες

Χρόνος: 30  λεπτά

Διδακτικό υλικό: κανσόν χαρτόνι

Παιδαγωγική διαχείριση:  Η τάξη ως ομάδα

 Περιγραφή της δραστηριότητας
         Χρωματίζουν  τα παιδιά σε χαρτόνι ένα παιδάκι να κυνηγά πεταλούδες με μία απόχη. Δίνουμε σε ένα παιδί μια πεταλούδα και ανάλογα με την εντολή μας τη βάζει πάνω στο χαρτόνι σε διάφορες κατευθύνσεις (μπροστά από το παιδάκι, πίσω από αυτό, πάνω από αυτό, κάτω από αυτό, στο πλάι κ.τ.λ.).

 Δραστηριότητα 5:

  1. Διδακτικός Στόχος: Να εξασκήσουν οι μαθητές τη μνήμη τους.

Χρόνος: 30  λεπτά

Διδακτικό υλικό: καρτέλες που τις φτιάχνουμε με τα παιδιά

Παιδαγωγική διαχείριση: Κάθε παιδί μόνο του

  Περιγραφή της δραστηριότητας
          Κάνουμε έξι πεταλούδες από γλασέ χαρτί σε διάφορα χρώματα και τις κολλάμε σε ίσα χαρτονάκια. Βάζουμε στη σειρά τις πεταλούδες και τα παιδιά τις παρατηρούν καλά. Έπειτα τις αναποδογυρίζουμε και ζητάμε να θυμηθούν και να μας δώσουν το χαρτονάκι με την κίτρινη πεταλούδα, με την κόκκινη κ.τ.λ.

 Δραστηριότητα 6:

  1. Διδακτικός Στόχος: Να αναπτύξουν οι μαθητές την παρατηρητικότητά τους

Χρόνος: 30 λεπτά

Διδακτικό υλικό: Καρτέλες που τις φτιάχνουμε με τα παιδιά

Παιδαγωγική διαχείριση: Κάθε παιδί μόνο του

 Περιγραφή Δραστηριότητας:
         Σε ξεχωριστά χαρτόνια ζωγραφίζουμε με τη σειρά τις φάσεις δημιουργίας μιας πεταλούδας (τη σειρά εξέλιξης μπορούμε να τη βρούμε και σε διάφορα ειδικά βιβλία, παραμύθια ή εγκυκλοπαίδειες). Αφού συζητήσουμε  με τα παιδιά για τη δημιουργία της, θα δείξουμε με τη σειρά τα χαρτόνια και μετά θα ζητήσουμε να τα βάλουν μόνα τους με τη σειρά εξέλιξης.

 Δραστηριότητα 7:

  1. Διδακτικός Στόχος: Να εξασκηθούν οι μαθητές στον εντοπισμό συμμετριών

Χρόνος: 30  λεπτά

Διδακτικό υλικό: ένα μεγάλο χαρτόνι, χαρτονάκια

Παιδαγωγική διαχείριση: η τάξη ως ομάδα

 Περιγραφή της δραστηριότητας
         Σε ένα μεγάλο χαρτόνι τα παιδιά ζωγραφίζουν πεταλούδες που έχουν μόνο τα φτερά της μιας πλευράς και διαφέρουν μεταξύ τους στο σχήμα. Τα αντίστοιχα ζευγάρια των φτερών τα ζωγραφίζουν σε χαρτονάκια. Ζητάμε να συμπληρώσουν τα φτερά της κάθε πεταλούδας.

 Δραστηριότητα 8:

  1. Διδακτικός Στόχος: Να εξασκηθούν οι μαθητές στην αναγνώριση των χρωμάτων και των αποχρώσεών τους.

Χρόνος: 30  λεπτά

Διδακτικό υλικό: τέσσερις μεγάλες πεταλούδες από  γλασέ χαρτί στα βασικά χρώματα, ένα χαρτόνι του μέτρου με πεταλούδες μονόχρωμες και ανοιχτόχρωμες και οι αντίστοιχες σκούρες βούλες τους σε μικρά στρογγυλά χαρτονάκια, κόλλες

Παιδαγωγική διαχείριση: Η τάξη ως ομάδα 

Περιγραφή της δραστηριότητας
         Έχουμε τέσσερις μεγάλες πεταλούδες από γλασέ χαρτί στα βασικά χρώματα (πράσινο, κόκκινο, κίτρινο, μπλε). Δείχνουμε στα παιδιά την κόκκινη πεταλούδα και ζητάμε να μας πουν πράγματα που έχουν κόκκινο χρώμα (ντομάτα, κεράσια, φράουλα κ.τ.λ.). Μετά δείχνουμε την κίτρινη πεταλούδα και ζητούμε να μας πουν πράγματα που έχουν κίτρινο χρώμα κ.ο.κ. Συνεχίζουν με τον ίδιο τρόπο και με τις άλλες πεταλούδες.

         Σε μεγάλο χαρτόνι έχουμε πεταλούδες βαμμένες μονόχρωμες και σε χρώματα ανοιχτά, π.χ. γαλάζιο, ροζ, ανοιχτό πράσινο κ.τ.λ. Χωριστά έχουμε μικρά στρογγυλά χαρτονάκια που παριστάνουν τις βούλες των φτερών της κάθε πεταλούδας στα αντίστοιχα σκούρα χρώματα (μπλε, κόκκινο, σκούρο πράσινο, κ.τ.λ. Τοποθετούν σε κάθε πεταλούδα τις βούλες με το αντίστοιχο σκούρο χρώμα (μπλε βούλες σε γαλάζια πεταλούδα, κ.τ.λ.)

 

Πηγές:
http://www.env-edu.gr/Packs/entomanipiagogio/drastiriotites_project.htm
http://www.env-edu.gr/Packs/entomanipiagogio/petalouda3.htm
http://www.env-edu.gr/Packs/entomanipiagogio/petalouda4.htm
http://www.env-edu.gr/Packs/entomanipiagogio/drastirioties_petalouda.html

 

 

 

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s