Έντομα 3

Ενοτητα: Τα ζώα
Εκπαιδευτικό σενάριο για παιδιά προσχολικής ηλικίας
Στα πλαίσια της επιμόρφωσης εκπαιδευτικών στις Τ.Π.Ε.
Τάξη: Παιδιά προσχολικής ηλικίας.

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ:
Στόχοι: ( Ανάγνωση)

  • Να συνειδητοποιήσουν οτι ο γραπτός λόγος είναι αναπαράσταση της γλώσσας και η εικόνα είναι αναπαράσταση του κόσμου.
  • Να κατανοήσουν γενικά στοιχεία από τη σχέση προφορικού – γραπτού λόγου.
  • Να συνειδητοποιήσουν σταδιακά οτι στα φωνήματα της ομιλούμενης γλώσσας αντιστοιχούν γράμματα.

Στόχοι: Προφορική επικοινωνία ( ομιλία και έκφραση )

  •     Να εξηγούν και να ερμηνεύουν: παροτρύνονται να δίνουν εξηγήσεις για τις επιλογές και τις προτιμήσεις τους.
  • Να συμμετέχουν στις συζητήσεις και να χρησιμοποιούν στοιχειώδη επιχειρηματολογία ώστε να αιτιολογούν τις απόψεις τους και να μπορούν να πείθουν τους συνομιλητές τους.

Στόχοι: Μαθηματικά 

  • Να «ερμηνεύουν» γενικά στοιχεία του κόσμου που τα περιβάλλει μέσα από διαδικασίες παρατήρησης και περιγραφής, σύγκρισης, ταξινόμησης, αντιστοίχισης, σειραθέτησης, και συμβολικής αναπαράστασης.
  • Να προβληματίζονται και να ερευνούν ποικίλες καταστάσεις, να στηρίζονται σε προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες, να κάνουν απλές υποθέσεις και να καταλήγουν σε σχετικά συμπεράσματα.

Στόχοι: Φυσικό περιβάλλον και αλληλεπίδραση
Να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τους ζωικούς οργανισμούς.

 Στόχοι: Πληροφορικής 

  • Να αναγνωρίζουν τις κυριότερες μονάδες του υπολογιστή ( κεντρική μονάδα, πληκτρολόγιο, ποντίκι, οθόνη, ηχεία, εκτυπωτή ) και τον υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα.
  •        Να κινούν το ποντίκι παρατηρώντας την ταυτόχρονη κίνηση του δείκτη στην οθόνη.
  • Να τοποθετούν το δείκτη του ποντικιού σε συγκεκριμένη θέση στην οθόνη.
  • Να χρησιμοποιούν κατάλληλο λογισμικό για να εκτελέσουν παιχνίδια εξερεύνησης και επίλυσης απλών προβλημάτων.
  • Να γνωρίζουν τη σωστή θέση του σώματός τους μπροστά στον υπολογιστή.
  • Να συνεργάζονται σε ομάδες για την παραγωγή κάποιου έργου και να σέβονται τις απόψεις και την εργασία των άλλων.

 Στόχοι: Εικαστική Έκφραση 

  • Να «πειραματίζονται» με διάφορα υλικά και χρώματα, να μαθαίνουν ή να επινοούν διάφορες τεχνικές και να τις εφαρμόζουν για να σχεδιάζουν και να ζωγραφίζουν.

 ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Το kidspiration είναι λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης και απευθύνεται σε μικρά παιδιά. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα χρησιμοποιείται ως εργαλείο αξιολόγησης, ανάδυσης και καταγραφής των αναπαραστάσεων του μαθητή. Τα παιδιά καλούνται να συμπληρώσουν τη δομή ενός νοητικού χάρτη που έχει δοθεί από τον εκπαιδευτικό, τοποθετώντας τις έννοιες – εικόνες στη θέση που εκείνα θεωρούν σωστή.Τα παιδιά κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας αυτοελέγχονται και αυτοδιορθώνονται.  

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ (kidspiration)
Ταξινόμηση διάφορων ζώων στις κατηγορίες:
ΕΝΤΟΜΑ, ΠΟΥΛΙΑ, ΘΗΛΑΣΤΙΚΑ, ΕΡΠΕΤΑ.

Προαπαιτούμενα:
Έχουμε ήδη μελετήσει με τα παιδιά τις μεγάλες κατηγορίες των Ζώων και την διάκρισή τους σε θηλαστικά, ερπετά και πουλιά με βάση κάποια χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα.
Τώρα μπορούμε να εισάγουμε και τα έντομα στο Ζωικό Βασίλειο, ολοκληρώνοντας έτσι την μελέτη μας για τους ζωικούς οργανισμούς του φυσικού μας περιβάλλοντος.
Τα παιδιά έχουν εξοικειωθεί με την χρήση του ποντικιού και τη λειτουργία «drag and drop».

Έναντι Φύλλου Εργασίας
Eπειδή τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας δυσκολεύονται στην διάκριση των ζώων σε θηλαστικά, ερπετά κ.ο.κ αρχικά  δημιούργησα και εκτύπωσα με το λογισμικό τους παρακάτω πίνακες.

 
   

Στη συνέχεια δημιούργησα και εκτύπωσα τους ίδιους πίνακες, εμπλουτισμένους με τα αντίστοιχα ζώα.
Στη συνέχεια κόψαμε με τα παιδιά και κολλήσαμε εκ νέου τις εικόνες στους αντίστοιχους πίνακες. Προτίμησα να εργαστούμε κατ’ αυτόν τον τρόπο και όχι με ατομικά φύλλα εργασίας. Δουλεύοντας με το σύνολο της τάξης μπορούσαν τα παιδιά να αλληλοβοηθούνται και να αλληλοσυμπληρώνονται.

Εργασία στον υπολογιστή
 Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των δύο-τριών ατόμων ανα υπολογιστή, εάν υπάρχει στο σχολείο μας αίθουσα υπολογιστών. Στην δική μας περίπτωση που δεν υπήρχε εργαστήριο πληροφορικής, εργαστήκαμε με φορητό υπολογιστή .Όσο είναι εφικτό προσπαθούμε οι ομάδες να αποτελούνται απο 1 νήπιο και 1-2 προνήπια, ώστε τα μικρότερα παιδιά να βοηθηθούν στην ανάγνωση.
Παροτρύνουμε τα παιδιά να «διαβάσουν» τις ετικέτες της κάθε κατηγορίας, και να αποφασίσουν από μόνα τους που θα τοποθετήσουν το κάθε ζώο.
Η δραστηριότητα είναι απλή: Τα παιδιά πρέπει να «σύρουν και να αφήσουν» το κάθε ζώο στο κουτάκι που ανήκει, με το ποντίκι τους.
Εάν τα παιδιά δεν έχουν αποκτήσει φωνολογική επίγνωση, μπορούμε να τα διευκολύνουμε, τοποθετώντας αρχικά ένα ζώο σε κάθε κατηγορία.

Αξιολόγηση
Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με ενδιαφέρον.
Με εντυπωσίασε ο τρόπος που αλληλεπιδρούσαν και η επιχειρηματολογία τους κάθε φορά που τοποθετούσαν το κάθε ζώο στην αντίστοιχη οικογένεια. Επίσης, όταν τους πρότεινα να δημιουργήσουμε τους «δικούς» μας πίνακες έδειξαν μεγάλη προθυμία.

Σημείωση: Παρόλο που έχουμε συζητήσει ότι η αράχνη δεν ανήκει στην κατηγορία των εντόμων τα παιδιά συνεχίζουν να την συγκαταλέγουν.

Πηγή:https://effiekyr.wordpress.com/diathematika/

 

 

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s