Φανή η φάλαινα

Όνοματεπώνυμο : Δέσποινα Νεοφύτου
Σχέδιο μαθήματος :
Το σχέδιο μαθήματος αυτό, έχει δημιουργηθεί  με σκοπό να γίνει αποσταθεροποίηση της παρανόησης των παιδιών ότι << Θηλαστικά ειναι μόνο τα ζώα που ζουν στην στεριά>>
Τάξη παιδιών : Προδημοτική

Ηλικία παιδιών: 6  χρονών

Αριθμός παιδιών: 20 παιδιά

Διαθέσιμος χρόνος/Περίοδος:  40 λεπτά

Γνωστικό Αντικείμενο:   Φυσικές Επιστήμες

Ενότητα: ζώα

Θέμα ή και Τίτλος σημερινού μαθήματος: Φανή η Φάλαινα

Προυπάρχουσες Γνώσεις :
1)Τα παιδιά γνωρίζουν τα ονόματα των ζώων.

2)Τα παιδιά γνωρίζουν με τις κατηγορίες των ζώων.
3)Τα παιδιά γνωρίζουν τα χαρακτηριστηκά των ζώων.
4) Τα παιδιά γνωρίζουν τα μέρη στα οποία ζουν τα ζώα.

Στόχοι: 
1) Να ταξινομούν τα ζώα σύμφωνα με την κατηγορία στην οποία ανήκουν.
2)Να ταξινομούν τα ζώα με τον αν γεννούν αυγά ή όχι.
3)Να ταξινομούν τα ζώα σύμφωνα με το τόπο που ζουν  και την κατηγορία στην οποία ανήκουν.

 Μέσα – Υλικά: Γράμμα, φωτογραφίες, Φωτογραφίες ζώων,πίνακας,μαρκαδόρος,καρτέλες με ζώα  μουσικό κομμάτι « Η Τιτίνα η κότα »,https://www.youtube.com/watch?v=qI61WJ3v0MoΒίντεο: Πληροφορίες για τη φάλαινα και τη ζωή της https://www.youtube.com/watch?v=ozPhgGOHFEg. Βίντεο για την γέννηση της Φάλαινας(https://www.youtube.com/watch?v=S7ph0ueCSww).

Οργάνωση τάξης-παιδιών:  Τα παιδιά βρίσκονται στην ολομέλεια της τάξης και έπειτα σε ζευγαράκια.

Εισαγωγή – Αφόρμηση :
Η εκπαιδευτικός, μπαίνοντας στην τάξη, λέει στα παιδιά πως  σήμερα το πρωί, όταν ξύπνησε βρήκε στο ταχυδρομικό της κουτί ένα γράμμα από την φίλης της «Φανή» την φάλαινα. Έτσι, με αφορμή αυτό, έφερε το γράμμα για να το διαβάσουν όλοι μαζί στην τάξη.

Γράμμα
Αγαπημένη μου  φίλη,
Είμαι πολύ στεναχωρημένη γιατί χθες καθώς μιλούσα με τους φίλους μου τα ζώα, ανακάλυψα πως όλοι γνώριζαν σε ποια κατηγορία ζώων  ανήκουν. Για παράδειγμα, η φίλη μου η αρκούδα η  Άννη ανήκει στην κατηγορία των θηλαστικών, ο φίλος ο μου ο «Κουαξ» ο βάτραχος ανήκει στην κατηγορία των αμφίβιων, η Φίβη η φίλη μου το φίδι ανήκει στην κατηγορία των ερπετών. Επίσης, ο φίλος ο  τουι ανήκει στην κατηγορία των πουλιών και η φίλη μου η Μάγια, η μέλισσα  στην κατηγορία των έντομων. Έγω , όμως όταν με ρώτησαν σε ποια κατηγορία ζώων ανήκω δεν ήξερα τι να πω. Για αυτό, σου έγραψα το γράμμα αυτό. Θα ήθελα να σε ρωτήσω αν μπορείς να με βοηθήσεις να βρω σε ποια κατηγορία ανήκω, ώστε να μπορώ να απαντήσω την επόμενη φορά στους φίλους μου .

Υ.Γ Μέσα στο γράμμα σου έχω βάλει και κάποιες φωτογραφίες με τους φίλους μου.
Αποτέλεσμα εικόνας για μάγια μέλισσα που ζει  Αποτέλεσμα εικόνας για μάγια μέλισσα που ζει Αποτέλεσμα εικόνας για φίδι που ζει Αποτέλεσμα εικόνας για frog clip art  Αποτέλεσμα εικόνας για αρκουδα

Αφού, διάβασαν το γράμμα η εκπαιδευτικός πρότεινε στα παιδιά να βοηθήσουν την Φανή την φάλαινα , να λύση το πρόβλημα που την απασχολεί. Στο σημείο αυτό, η εκπαιδευτικός αναπτύσσει ένα διάλογο μαζί με τα παιδιά σε ποια κατηγορία πιστεύουν ότι ανήκει η Φανή  η φάλαινα .  Έτσι, η εκπαιδευτικός, καθώς πραγματοποιείται η συζήτηση, παρουσιάζει στα παιδιά ένα πίνακα. Στον πίνακα αυτό, η εκπαιδευτικός κάνει καταγραφεί των υποθέσεων των παιδιών για το σε  ποια κατηγορία ζώου μπορεί να ανήκει η Φανή η Φάλαινα.  Για παράδειγμα, πέντε παιδιά πιστεύουν πως είναι ανήκει στην κατηγορία των αμφίβιων ζώων, αφού δεν έχει πόδια. Κλπ
Αναμένεται, τα παιδιά να αναφέρουν, πως η Φανή η φάλαινα δεν μπορεί να ανήκει στην κατηγορία των θηλαστικών. Αφού ζει στην θάλασσα και τα παιδιά γνωρίζουν πως τα θηλαστικά είναι τα ζώα που ζουν στη στεριά.

Είδος ζώου Θηλαστικά Έντομα Ερπετά Πουλιά Αμφίβια
Φάλαινα

Δραστηριότητα 1:
Η εκπαιδευτικός δείχνει στα παιδιά τις εικόνες που είχε τοποθετήσει η Φανή η φάλαινα με τους φίλους της μέσα στο γράμμα που της έχει στείλει. Έτσι, με αφορμή αυτές, η εκπαιδευτικός αναπτύσσει ένα διάλογο μαζί με τα παιδιά κάνοντας τους κάποιες ερωτήσεις ,για παράδειγμα,  δείχνει τις εικόνες και ρωτά τα παιδιά: Τι παρατηρούν στις εικόνες; Ποία από τα ζώα αυτά γεννούν αυγά και ποια όχι; Ποία από τα ζώα αυτά κάνουν μικρά ζωάκια;  πχ Η Φανή η φάλαινα γεννά αυγά ή κάνει μικρά φαλαινάκια; κλπ Έτσι, η εκπαιδευτικός ακούει τις απόψεις των παιδιών και ταυτόχρονα έχει δημιουργήσει πάνω στον πίνακα δύο στήλες και τοποθετεί στην μια στήλη τα ζώα που γεννούν αυγά και στην δεύτερη τα ζώα που δεν γεννούν αυγά. Ανάλογα, με τις απαντήσεις των παιδιών, τοποθετεί τις εικόνες των φίλων της Φανής (Κουαξ ο βάτραχος, η αρκούδα η  Άννη, Φίβη το φίδι, Τουί το πουλί και η Μάγια η μέλισσα)  στην αντίστοιχη στήλη που αναφέρουν τα παιδιά.

              Ζώα που γεννούν αυγά Ζώα που γεννούν μικρά ζωάκια
   
   
   
   
   

Δεδομένου της παρανόησης των παιδιών πως «Ζώα είναι μόνο τα θηλαστικά της στεριάς», αναμένεται από αυτά να τοποθετήσουν την Φανή την φάλαινα, στην κατηγορία των ζώων που γεννούν αυγά. Για αυτό, λόγω αυτό η εκπαιδευτικός, αφού συμπλήρωσαν το πίνακα και συζήτησαν με τα παιδιά, τους πρότεινε να παρακολουθήσουν ένα βίντεο.(https://www.youtube.com/watch?v=S7ph0ueCSww). Αφού, τα παιδιά παρακολουθήσουν το  βίντεο, όπου  γίνεται προβολή της γέννησης μιας μικρής φάλαινας, συζητούν με την εκπαιδευτικό και καταλήγουν στο εξής συμπέρασμα: Ότι τελικά, η φάλαινα ανήκει στην κατηγορία των θηλαστικών, αφού γεννά μικρό φαλαινάκι και όχι αυγά.

Δραστηριότητα 2:
Στην  συνέχεια, η εκπαιδευτικός, είπε στα παιδιά πως τώρα που ξέρουν σε ποία κατηγορία κατατάσσεται και η φίλη μας η Φανή , θα παίξουν ένα παιχνίδι.  Ετσι, δημιουργεί μέσα στην τάξη τρείς φωλίτσες ζώων, κάθε φωλιά αντιστοιχεί στην ονομασία μιας κατηγορίας ζώου  και το μέρος όπου ζουν(Ζώα της θάλασσας – θηλαστικά, ζώα της στεριάς – θηλαστικά  και  ζώα του αέρα – πουλιά και έντομα ) Στην συνέχεια, δίνει σε κάθε παιδί από μια καρτέλα, για να την κρεμάει πάνω στο λαιμό του. Σε κάθε καρτέλα, απεικονίζεται και ένα διαφορετικό ζώο.( πχ δελφίνι, πουλί περιστέρι, σκύλος, φίδι, μέλισσα)  Αφού, μοιραστούν οι καρτέλες, η εκπαιδευτικός λέει  στα παιδιά πως την πρώτη φορά που θα ακούσουν το μουσικό κομμάτι( Τιτίνα η κοτούλα :https://www.youtube.com/watch?v=qI61WJ3v0Mo) θα πρέπει τα παιδιά που έχουν καρτελίτσα με ζώο που ανήκει στην κατηγορία των ζώων που ζουν στην θάλασσα και είναι θηλαστικά να  πάνε, στην φωλίτσα στην αντίστοιχη φωλίτσα. Η διαδικασία, αυτή θα επαναλαμβάνεται, μέχρι να πάνε όλα τα παιδιά στην αντίστοιχη φωλίτσα με την σειρά. Όταν, όλα τα παιδιά πάνε στις αντίστοιχες φωλίτσες, τότε το κάθε παιδί με την σειρά λεέι το ζώο που εικονίζεται πάνω στην καρτελίτσα του  και εξηγεί τους λόγους που επέλεξε να πάει σε μια από φωλίτσες.  Η εκπαιδευτικός, μαζί με τα υπόλοιπά παιδιά ακούει το κάθε παιδί που μιλά και αναπτύσσουν διαλόγους, για το αν πήγε στη σωστή φωλίτσα ή όχι και γιατί,

Δραστηριότητα 3:
Αφού, έλεξαν και συζήτησαν για τις φωλίτσες που επέλεξαν να πάνε τα παιδιά .Η εκπαιδευτικός, στην συνέχεια είπε στα παιδιά, πως τώρα που χώρισαν τα ζώα στις κατηγορίες  που ανήκει το κάθε  ένα.  Θα χρησιμοποιήσουν για ακόμα μια φορά τους πίνακες που συμπήρωσαν προηγουμένος, ώστε να διορθώσουν τις προβλέψεις που είχαν κάνει, σύμφωνα με τις γνώσεις που είχαν. Έτσι, η εκπαιδευτικός φέρνει το πρώτο πίνακα όπου τα παιδιά απάντησαν ότι  η  Φανή η φάλαινα ανήκει στην κατηγορία των αμφίβιων, αφου δεν έχει πόδια. Καθώς, γίνεται μια υπενθύμιση τΗς επιλογής των παιδιών, η εκπαιδευτικός αναπτύσσει ένα διάλογο μαζί τους. Όλοι μαζί,λοιπόν, διορθώνουν τον πίνακα. και τοποθετούν την φάλαινα στην κατηγορία των θηλαστικών. Στην συνέχεια, παρουσιάζει στα παιδιά και τον δεύτερο πίνακα όπου τα παιδιά τοποθέτησαν την φάλαινα στην κατηγορία των ζώων που γεννούν αυγά. Γίνεται, μια μικρή συζήτηση και διορθώνουν τοποθετώντας την φάλαινα στα θηλαστικά που γεννούν ζωάκια.

Δραστηριότητα 4 :
Αφού, τα παιδιά στο σημείο, αυτό κατέληξαν στο ότι οι φάλαινες ανήκουν στην κατηγορία των θηλαστικών ζώων.Η εκπαιδευτικός, λέει στα παιδιά πως θα  πως θα παρακολουθήσουν ενα βίντεο, σχετικά με τη ζώη της φάλαινας.https://www.youtube.com/watch?v=ozPhgGOHFEg  .Κατα την διάρκεια προβολής του βίντεο, η εκπαιδευτικός  το σταματά σε κάποια σημεία, ώστε να επισημάνει μαζί με τα παιδιά κάποια βασικά στοιχεία σχετικά με την φάλαινα. Για παράδειγμα, πως η φάλαινα αφου κάνει φαλαινάκια και είπαμε πως ειναι θηλαστικό που ζει στην θάλασσα. Μέσα από την προβολεί του βίντεο, τα παιδιά κατανούν και ξεκαθαρίζουν στο μυαλό τους πως θηλαστικά δεν ειναι μόνο τα ζώα που ζουν στην στεριά αλλα και τα ζώα που ζουν στην θάλασσα και γεννούν ζώακια.  

Δραστηριότητα 5:
Αφού, καταλήξουν στο ότι η Φανή η φάλαινα είναι θηλαστικό της θάλασσας και πως υπάρχουν και θηλαστικά που ζουν στην θάλασσα και όχι μόνο στην στεριά . Η εκπαιδευτικός λέει στα παιδιά πως θα γράψει στην Φανή πως ανήκει στην κατηγορία των θηλαστικών.Όμως, για να τις γράψει ζητά την βοήθεια των παιδιών. Τους λέει, λοιπόν αν μπορούν να τις αναφέρουν κάποιος λόγους  και χαρακτηριστηκά τα οποία μας, δείχνουν πως η Φανή η φάλαινα ανήκει στην κατηγορία των θηλαστικών.Έστι, αναμένεται από τα παιδιά να αναφέρουν, όσα έμαθαν και η εκπαιδευτικός να τα καταγράφει ώστε να τα ταχυδρομήση στην φίλη της, την Φανή την φάλαινα.

Κλείσιμο:
Αφού, καταγράφτηκαν οι λόγοι και τα χαρακηριστηκά. Η εκπαιδευτικός ευχαριστεί τα παιδιά για την βοήθεια και την συνεργασία τους. Τα αποχαιρετά, λέγοντας τους, πως έπρεπε να φύγει για το ταχυδρομείο, ώστε να στείλει το γράμμα στην φίλη της, την Φανή την φάλαινα. Με το γράμμα αυτό, θα βοηθούσε την φίλη μας, την Φανή να μ’αθει σε ποια κατηγορία ζώων ανήκει

 

 

Πηγές

https://www.youtube.com/watch?v=qI61WJ3v0Mo 


 


 

 

 

Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s